Reacties op Ton Hendriks & John Berger

Ton Hendriks – Visual Storytelling.

Mijn reactie op deze tekst;

De betekenis fotografie is in de jaren veranderd. Al kan ik niet perse zeggen veranderd maar er zijn meer betekenissen bij gekomen wat fotografie voor de maker kan zijn. De sociaal-documentaire fotografie waar het mee begon bestaat nog steeds maar ervaren wij het in dit tijdperk als tikkeltje saai. Er is nu weinig eigen interpretatie wat de kijker kan schetsen. Al gebruiken we deze methode wel om het te combineren met ander soort beelden. Ik vind in het huidige tijdperk dat je naast je eigen interpretatie ook de kennis van de huidige beeldcultuur moet hebben om sommige beelden te kunnen lezen. Soms vind ik het meer een raadsel waar het eigenlijk echt om gaat. Ik merk dat fotografie tegenwoordig ook meer kan zijn dan foto’s. Het breidt zich uit. Als ik kijk in onze klas worden er steeds minder foto’s genomen en zijn we op zoek naar andere beeldoplossingen. Fotografie krijgt hierdoor ook een grotere betekenis. Ik merk dat de kijkers wel op zoek zijn naar het mysterieuze en een diepere laag in beeldvertelling. Wat de tekst mij vertelde dat het niet gaat om wat echt waar of niet waar is, de maker wil vaak zijn werk laten zien aan de kijker om een stukje bewustwording over te brengen. Tijdens de les van Nadine Stijns legde ze ook uit dat haar werk niet zomaar een fotografisch portret is van het verhaal. Fotografie is voor haar juist het begin en door na te denken wat het beeld ons verteld, ‘de echte message’ wil ze dit verwerken in de manier van exposeren en vertellen. Ik merk tijdens deze opleiding dat het niet alleen fotografie is wat je leert maar ook dat je eigenlijk een grote kennis moet hebben van de wereld, hoe het in elkaar zit, gebeurtenissen zodat je het ook kan koppelen met beelden die je ziet. Nadine heeft in haar serie een hek gefotografeerd. Wat iemand kan zien als gewoon een hek voor een deur maar dat hek is juist de vertellen van de geschiedenis waarom die er ooit geplaatst is in het land en gaat het over de cultuur en de infrastructuur.


John Berger – ways of seeing.

Ik vond deze video van John Berger heel interessant. Hij laat je aspecten inzien waar je wellicht wel aan had gedacht maar nog niet in je is opgekomen. Zoals de vertaalslag van de olie-schildrij met daarop een landschap met godinnen en mythes vertaald in het fashionportret (in het magazine) van drie vrouwen die dan wordt gezien als drie bloemen. Ze hebben meer gemeen dan dat je denkt. Ik citeer John Berger ‘ A publicity picture suggest that if we buy what it is offering, our life will be different from what is’. Ik ben het hier echt mee eens. Ik heb vaak het gevoel gekregen als ik naar reclame, posters, etc. kijk dat als ik datgene daadwerkelijk koop wat er dan wordt gecommuniceerd om te kopen, ook al is het een situatie,product of ideaalbeeld, dat ik mezelf dan even verplaats in iemand anders. Ze verkopen een droom, en dat blijft ook tot het heden gebeuren. Ook al moet je dat niet willen als je lingerie van Victoria Secret koopt, dan verwacht dat je hetzelfde als de rolmodellen eruit moet komen te zien. Je gedrag veranderd op deze manier. Reclame kan veel mentaal met je doen en ik denk dat het ieder voorzich is om te bepalen wat je ermee doet. Met de kennis en ervaring van nu voel ik me aangetrokken tot reclames waar ik zelf achter sta en nodig heb. In de zin dat de reclame mij nodig heeft en ik niet de reclame. En zo sta ik er nog steeds zo in. Ik geloof in waar ik in wil geloven. Daarnaast vind ik fantasie en dromen wel goed voor de mens. Even ontvluchten naar de werkelijkheid en je hoofd in een andere wereld laten gaan, is niks mis mee. Ik vind dat alleen maar goed voor de creativiteit en je mind.

2 keer bekeken

© 2018 BY MAAIKE DE KANTER

  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon